OTM Belgian Shippers' Council

Hackathon logo final transparent vector file

Belangenorganisatie logistiek - handel en industrie

O.T.M. staat voor Organisatie van Traffic Managers. Zij is de enige organisatie die de
belangen verdedigt van de Verladers, zijnde de bedrijven die voor het vervoer van hun
producten gebruik maken van eigen vervoer of van transportbedrijven.

Overzicht - Belangenverdediging

Daarom wordt u lid!

Wil U of uw bedrijf ook gehoord worden in belangrijke overheids- en andere dossiers, zonder daar individueel tijd en financiën te moeten voor aanwenden, dan is lidmaatschap van O.T.M. een must.

O.T.M. is uw spreekbuis.

Hoe groter O.T.M. wordt, des te krachtiger klinkt uw stem als verlader.

Stel uw vragen aan onze experts!

Haal kennis binnen via onze nieuwsbrief!

Werk zelf actief mee!
Contacteer ons via info@otmbe.org

2011_Persbericht EU verordening 185/2010

Bron: OTM-21 december 2011

"Zoals reeds aangehaald in ons Magazine en op onze Website is er bij OTM grote bezorgdheid met betrekking tot de Belgische situatie omtrent problemen die kunnen ontstaan bij het van kracht worden, op 29 april 2013, van de EU verordening 185/2010. Op genoemde datum wordt een nieuw EU-security regime van kracht, waardoor luchtvrachtzendingen moeten worden verzonden via een veilige logistieke keten. Voor de luchtvrachtverladende handel en industrie betekent dit dat zij per 29 april 2013 als "known consignor" (KC) geregistreerd moeten staan in een daartoe ingestelde Europese Database, zoals voorgeschreven in de genoemde EU verordening.
Deze registratie impliceert ondermeer dat men moet voldoen aan een aantal eisen, zoals het hebben van gescreend en speciaal opgeleid personeel en een per locatie aangestelde beveiligingsadviseur. Luchtvrachtzendingen van verladers die niet aan deze eisen voldoen, moeten een volledig en kostbaar beveiligingsonderzoek ondergaan, die zal uitgevoerd worden door, of in opdracht van, een erkend luchtvrachtagent.

Het ziet ernaar uit dat veel verladers niet op tijd aan de nieuwe eisen zullen voldoen en dat kan grote problemen veroorzaken.

Bij onze laatste informatie, bekomen van de Belgische overheid midden oktober, waren er 254 entiteiten die informatie opgevraagd hadden omtrent het 'KC' statuut. 39 daarvan hebben de nodige documenten aangevraagd en 11 bedrijven hebben daartoe een bedrijfsaudit ondergaan. 9 zijn in orde bevonden en werden opgenomen in de EU Database.
De prijzen voor het scannen zullen, naar verwachting, dan ook omhoog vliegen en de doorlooptijd vergroten. Daarvan worden ook de verladers met incidentele luchtvrachtzendingen de dupe. Voor hen is het namelijk wegens het kostenplaatje niet interessant om te voldoen aan de eisen die worden gesteld aan de status van bekende afzender. Zij zullen daarom wellicht noodgedwongen moeten kiezen voor een expresdienst. Expresvervoerders scannen namelijk nu al elke zending en zullen minder snel tegen capaciteitsproblemen aanlopen. Vanzelfsprekend zal er zeker een prijskaartje aan hun diensten hangen.
OTM heeft dit probleem ook aangekaart bij de bevoegde Belgische luchtvracht commissie, waarin, naast OTM, alle belanghebbende actoren aanwezig zijn. Het is dan ook in deze context dat OTM, als lid van ESC, bijgaande persmededeling uiteraard volledig ondersteunt en wil wijzen op de ernst van deze situatie."2011_ESC press release

O.T.M Partners

logo port of antwerp resol

stream logo